HUOM! Poikkeuksia terveysasemien aukioloajoissa ja toiminnassa 25.6.–29.7.2018.
Ikäihmisten omahoitoinfo

Jalat

Hyvä jalkojen hoito perustuu yksinkertaisiin asioihin, kun vain muistamme nämä tehdä. Voisi sanoa, että viidellä perusasialla pääsemme pitkälle ja pystymme säilyttämään jalkamme terveinä ja hyväkuntoisina.

Jalat

Nämä asiat ovat:

1. Hygienia

Hygienia, johon olennaisena osana kuuluu jalkojen pesu. Saippuaa et välttämättä tarvitse, jos jalkasi eivät ole näkyvästi likaiset! Jos taas jalkasi hikoavat, on apteekista saatavana jaloille tarkoitettu hapan pesuaine (kauppanimiä ovat mm. Lactacyd  ja Avecyd).

Jalkojen pesuun kuuluu olennaisena sekä erittäin tärkeänä osana jalkojen perusteellinen kuivaus, tämä yksinkertaisuudessaan tarkoittaa, että kuivaat joka varpaan välin ja jos sinulla on niin sanotut "vasaravarpaat", kuivaa tällöin varpaasi myöskin niiden alta.  Suosittelen käyttämään pyyhkeenä pientä käsipyyhettä, jolla pystyt helpoimmin pääsemään ahtaisiin paikkoihin. Pieni pyyhe kannattaa myös pestä 60-asteisessa lämmössä.

2. Kengät  

Epäsopiva jalkine on suurin tekijä jalkaongelmiimme!

Kengiltä, jotka suurimman osan ajasta ovat jalassasi, sinun tulee vaatia seuraavat asiat:

  • Kengän lestin tulee olla suora
  • Kärkiosa on riittävän leveä ja korkea
  • Kantaosa on jämäkkä
  • Käyntivaraa on riittävästi (1–1,5 cm)
  • Paksu pohja kengässä vaikuttaa jalkineen iskunvaimennukseen. Sopiva koron korkeus on 2–4 cm
  • Kiinnitys; joko nauhat tai tarrat antavat jaloillesi mahdollisuuden mukautua
  • Ei hankaavia saumoja sisäpuolella
  • Kenkä on kiertojäykkä ja tukee jalkaasi myös sivuilta
  • Helppo pukea

Ja muista: tee kenkäostokset iltapäivällä, silloin jalkasi ovat jo laajentuneet sekä pidentyneet mittoihinsa. Sovita kenkää aina molempiin jalkoihin ja ota muutama askel. 

Osta kenkäsi pidemmän jalkasi mukaan. Oikea jalkasi ei aina ole pidempi jalka!

Valitse kenkä oikean käyttötarkoituksen mukaan.

3. Sukat 

Liian pieni ja kapea sukka on yhtä huono vaihtoehto kuin liian pieni kenkä. Ahtaassa sukassa jalkasi eivät hengitä. Ahdas sukka painaa varpaat suppuun, seurauksena on jalan hikoilu sekä kynsiongelmat.

Puuvillasukkaa parempi on tekokuitusukka, se johdattaa hien pois ihon pinnalta ja iho pysyy kuivana.

Jos jaloissasi on ongelmia, älä pukeudu pelkkiin kenkiin ilman sukkia. Sukka estää oikean kokoisena hankaukselta ja hiertymiltä.

Lisäksi, jos jaloissasi on tuntopuutoksia, pue jalkaan vaalea sukka josta voit huomata jalkojesi ihon vaurioituneen.

Muista myös sukan kiristämätön varsiosa, jos jaloissasi on turvotustaipumuksia.

Vaihda sukat jos mahdollista päivittäin ja pesuun laittaessasi, käännä sukka nurin, näin saat sukkiin tarttuneen ihosta irronneen hilseen ja pölyn  poistettua.

4. Jalkavoimistelu

Muutama helppo harjoitus jalkaterän lihasten vahvistamiseen ja jalkojen väsymyksen karkoitukseen

  1. Vedä varpaat haralleen, yhteen, yritä pitää varpaat suorina
  2. Vedä varpaita lattiaa pitkin, niin että jalkaholvi nousee ylös (älä koukista varpaita, pidä kantapää paikallaan)
  3. Vedä nilkat koukkuun ja ojenna suoriksi, älä pyöritä.
  4. Rentouta jalkaterän lihakset pyörittämällä pulloa, puukapulaa tai tennispalloa, edestakaisin jalkojen alla.

Tee kutakin liikettä 15–20 toistoa muutaman kerran päivässä.

5. Hoito

Hoida huolella jalkojesi ihoa: rasvaa jalkasi pyörivin liikkein, pysähtyen hetkiseksi kovettumakohtiin. Näin vilkastutat niiden verenkiertoa.

Rasvaus ennaltaehkäisee ihovaurioiden syntymistä. Hoida siis ihosi joustavaksi. Valitse oikea rasva. Jalkojesi iho on paksumpi kuin iho muualla, joten ravitseva, kosteutta sitova rasva on hyvä. Liian ohut rasva jaloille voi lisätä niiden kuivuutta. 

Jos jaloissasi on kovettumia, käytä kovettumakohtiin kuuriluontoisesti ureaa tai glyseriiniä sisältävää jalkavoidetta. 

Tärkeää

Avainsana on ennaltaehkäisy. Jos kuitenkin vauriot ovat jo ehtineet syntyä, on kuitenkin hyvä muistaa antamani ohjeet jokapäiväisissä rutiineissasi.

Viimeisenä vaan ei vähäisempänä:

Pyydä mittaa kenkäkaupassa mitataksesi jalkasi.