Ikäihmisten omahoitoinfo

Lepo ja uni

Ihminen nukkuu kolmasosan elämästään, joten riittävä ja laadukas uni on yksi terveytemme kulmakivistä. Sillä mitä teemme ja miten toimimme valveilla ollessa, on merkittävä vaikutus uneemme. Säännölliset elämäntavat, terveellinen ravinto, painonhallinta, liikunta ja haitallisten nautintoaineiden välttäminen vähentävät merkittävästä unihäiriöiden mahdollisuutta.

Omilla valinnoillamme voimme edistää hyvää ja tervettä unta!

Lepo ja uni









Unen huolto

  1. Herää joka päivä suunnilleen samaan aikaan, myös lomalla ja vapaapäivinä.
  2. Herättyäsi nouse ylös vuoteesta, jotta elimistösi pystyy kunnolla heräämään.
  3. Hyvässä valaistuksessa oleileminen piristää heräämisen jälkeen.
  4. Säännöllinen elämänrytmi; ateria- ja unirytmi sekä liikunta edistävät laadukasta ja hyvää nukkumista.
  5. Pyri riittävään rasitukseen päivän aikana.
  6. Vältä kahvin, teen, sokeripitoisten juomien nauttimista sekä pyri välttämään tupakointia ja alkoholin nauttimista.
  7. Pyri päivän aikana pitämään taukoja, jolloin voit rentoutua ja ratkoa asioitasi sekä huoliasi.
  8. Lyhyet, 10–20 minuutin päiväunet saattavat parantaa vireystilaa. Lyhyet päiväunet eivät vaikuta yöuniin.
  9. Harrasta päivän aikana liikuntaa, mutta lopeta raskas liikunta 2-4 tuntia ennen nukkumaanmenoa. Pyri rauhoittumaan ja varaa aikaa iltarutiineihin.
  10. Vältä TV:n katselua tai työskentelyä tietokoneella ennen nukkumaan menoa.
  11. Huolehdi siitä, että makuhuoneesi riittävän viileä, hiljainen ja pimeä.
  12. Siirry vuoteeseen vasta kun olet unelias.
  13. Älä yritä nukahtaa väkisin. Jos et nukahda 30 minuutissa, nouse vuoteesta ylös ja tee jotain mukavaa ja mene vuoteeseen vasta kun tunnet itsesi väsyneeksi.