HUOM! Kokemäen, Kauvatsan ja Nakkilan terveysasemat suljettu 26.6.–30.7.2017.

Potilaan oikeudet

Jokaisella Suomessa asuvalla henkilöllä on oikeus saada terveydentilansa edellyttämää hoitoa käytettävissä olevien voimavarojen rajoissa. Potilaalla on myös muita lakisääteisiä oikeuksia, kuten oikeus hyvään hoitoon ja kohteluun sekä terveydentilaa ja hoitoa koskevien tietojen saantiin.

Potilasasiamies

  • tiedottaa potilaan oikeuksista
  • toimii potilaan oikeuksien edistämiseksi
  • neuvoo ja avustaa potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain sekä potilasvahinkolain soveltamiseen liittyvissä asioissa, kuten kohteluun, salassapitoon tai potilasvahinkoepäilyyn liittyvissä asioissa ja valitusmenettelyissä
  • ohjaa potilasta muilla lainsäädäntöön perustuvilla tavoilla ajamaan etuaan.

Potilasasiamies ei ota kantaa lääketieteellisiin ratkaisuihin. 

Oikeus hyvään hoitoon ja kohteluun

Potilaslain mukaan jokaisella Suomessa asuvalla on oikeus saada terveydentilansa edellyttämää terveyden- ja sairaanhoitoa käytettävissä olevien voimavarojen rajoissa. Potilaalla on oikeus hyvään hoitoon ja kohteluun. Hoito on järjestettävä niin, että potilaan ihmisarvoa, vakaumusta ja yksityisyyttä kunnioitetaan. 

Katso myös THL:n sivustolta Potilasturvallisuus -> Potilaan opas

Vahingon sattuessa

Vaikka kaikki tekisivät parhaansa, ei hoito aina toteudu odotetulla tavalla. Jos teimme mielestäsi virheen, ilmoita siitä välittömästi henkilökunnalle. Toivomme, että otat epäkohdan rohkeasti esille sinua hoitavien ammattihenkilöiden kanssa. Keskustelu on usein paras ja nopein tapa selvittää asia.

Potilaspalaute

Voit antaa palautetta toiminnastamme nettilomakkeella tai osastoilla jaettavilla paperilomakkeilla. Käsittelemme palautteet joka arkipäivä. Ohjaamme ne asiasta vastuussa oleviin yksiköihin, joissa palautteet käsitellään viikoittain.

Lähetä sähköinen palautelomake.

Muistutus

Jos olet tyytymätön hoitoosi tai kohteluusi, voit tehdä kirjallisesti vapaamuotoisen muistutuksen yksikön vastaavalle johtajalle.

Muistutukseen annetaan kirjallinen vastaus kohtuullisessa ajassa sen vastaanottamisesta. Vastauksesta käy ilmi, mihin toimenpiteisiin on ryhdytty tai miten asia on muuten ratkaistu. Lataa tulostettava muistutuslomake menettelyohjeineen. (Voit täyttää muistutuslomakkeen ruudulla, allekirjoita se tulostuksen jälkeen.)

Potilasvahinkoilmoitus

Potilasvakuutus korvaa potilasvahinkolain mukaisesti Suomessa annetun terveyden- ja sairaanhoidon yhteydessä potilaalle aiheutuneen henkilövahingon. Voit tehdä ilmoituksen potilasvahingosta lomakkeella, jonka saa Potilasvakuutuskeskuksen internetsivuilta tai potilasasiamieheltä. Vahinkoilmoitus lähetetään Potilasvakuutuskeskukseen.

Lääkevahinkoilmoitus

Lisätietoa lääkevahinkojen korvaamisesta löydät Lääkevahinkovakuutuksen sivustolta.

Kantelu

Hoitoon tai kohteluun tyytymättömällä potilaalla tai omaisella on oikeus kannella havaitsemistaan epäkohdista terveydenhuoltoa valvovalle viranomaiselle. Valvova viranomainen voi siirtää kantelun käsiteltäväksi muistutuksena, mikäli asiaa ei ole vielä käsitelty toimintayksikössä. Kantelu tehdään yleensä joko aluehallintovirastoon tai Valviraan.